Najnowsze zmiany w algorytmie Google i ich wpływ na ranking Twojej strony

Algorytm Google zmienia się nawet 9 razy dziennie – dotyczy to drobnych aktualizacji, które są poprzedzane kluczowymi zmianami (core) mającymi miejsce do kilkunastu razy rocznie. Biorąc pod uwagę znaczącą częstotliwość aktualizacji, warto poznać najnowsze zmiany w algorytmie Google oraz dowiedzieć się, jak dokładnie działa algorytm Google. Wszystko omawiamy w tym artykule! Zachęcamy do lektury.

Jak działa algorytm Google?

Algorytm Google działa na zasadzie skomplikowanego zestawu reguł, mających na celu indeksowanie, ocenianie oraz prezentowanie najbardziej trafnych wyników wyszukiwania. Cały proces rozpoczyna się od przeszukiwania Internetu przy użyciu robotów, nazywanych crawlerami, które przemierzają strony i katalogują ich zawartość. Wówczas pewne frazy i terminy są identyfikowane jako istotne wskaźniki treści strony, pozwalając algorytmowi zrozumieć jej tematykę.

prowadzenie kampanii google ads

Zdj 1. Wyjaśnienie działania algorytmu Google. Źródło: google.com

Następnie, przy użyciu algorytmów rankingowych (w tym PageRank), Google ocenia jakość i wiarygodność każdej strony, biorąc pod uwagę liczbę i jakość linków, które do niej prowadzą.

Ważnym elementem jest także analiza zachowań użytkowników, umożliwiająca dostosowanie wyników do ich preferencji i historii wyszukiwań. W rezultacie, gdy wpisujesz zapytanie, algorytm szybko przeszukuje indeks, wybierając i uporządkowując strony w sposób, który uznaje za najbardziej użyteczny i odpowiedni kontekstowo, bazując na ponad 200 czynnikach rankingowych oficjalnie uznawanych przez Google.

Algorytm Google 2024 – najnowsze zmiany

Kluczową zmianą w 2024 roku jest aktualizacja Google z 5 marca 2024 r., która wprowadziła szereg aktualizacji mających na celu:

  • Poprawić jakość wyników wyszukiwania – wzmacniając system Google Helpful Content (treści niskiej jakości, generowane automatycznie będą pozycjonowane niżej, jeśli właściciele stron utworzą je bez należytej staranności);
  • Wyeliminować spam – nowe zasady ukierunkowane są na zwalczanie nadużyć w zakresie wygasłych domem, skalowania treści i reputacji witryn;
  • Ulepszyć rozpoznawanie wiarygodnych informacji – algorytm będzie faworyzować strony z rzetelnymi i sprawdzonymi informacjami;
  • Zwiększyć różnorodność witryn – przedstawiając w wynikach SERP (ang. Search Engine Results Page) również mniej popularne domeny;
  • Ułatwić dostęp do informacji – uwzględniając w większym stopniu kontekst wyszukiwania i prezentować bardziej szczegółowe, uporządkowane informacje.

W marcu 2024 roku były dwie aktualizacje: spam update oraz core update. Obie dotyczą walki ze spamem tworzonym poprzez treści AI (ang. Artificial Intelligence) oraz poprawy doświadczeń użytkowników.

tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych

Zdj 2. Aktualizacje Google z 2024 roku. Źródło: status.search.google.com

Aktualizacja algorytmu Google a spadki w SERP – jak zachować pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania?

Google ceni strony oferujące wartość dla czytelników, więc zapewnienie unikalnych, wnikliwych i dobrze napisanych materiałów jest jednym z najważniejszych aspektów. Ważne okazuje się również utrzymanie struktury witryny przyjaznej dla użytkownika oraz crawlerów Google (obejmuje to m.in. szybkość ładowania, responsywność oraz logiczną hierarchię informacji).

Aktualizacje algorytmu Google z 2023 roku – na jakie aspekty SEO wpłynęły najbardziej?

Główne aktualizacje z 2023 roku oraz ich wpływ na konkretne aspekty SEO:

  1. February 2023 product reviews update – skupiła się na poprawie jakości i użyteczności recenzji produktów, promując te, które zapewniają szczegółowe analizy i osobiste doświadczenia;
  2. March 2023 core update – wprowadziła szersze zmiany w algorytmie, które dotknęły wielu aspektów SEO, w tym jakości treści, doświadczenia użytkownika i struktury witryny;
  3. April 2023 reviews update – wzmacniała kryteria dla wysokiej jakości recenzji, naciskając na autentyczność i wartość dodaną dla czytelników;
  4. August 2023 core update – kontynuowała proces doskonalenia algorytmu w celu lepszego rozumienia i nagradzania treści odpowiadających na rzeczywiste potrzeby użytkowników;
  5. September 2023 helpful content update – skierowana na promowanie contentu tworzonego przede wszystkim z myślą o użytkownikach, a nie algorytmach. Podkreślono w tym przypadku znaczenie oryginalnych, użytecznych treści, które faktycznie pomagają użytkownikom;
  6. October 2023 spam update – wzmocniona walka z nieuczciwymi praktykami i spamem (miało to na celu poprawę jakości wyników wyszukiwania poprzez penalizowanie stron stosujących manipulacyjne taktyki);
  7. October 2023 core update – dalsze udoskonalenia algorytmu mające na celu poprawę dokładności i kontekstu wyników wyszukiwania w oparciu o zrozumienie zamiarów użytkowników;
  8. November 2023 core update – kontynuacja poprzednich wysiłków na rzecz lepszego dopasowania treści do potrzeb użytkowników, skupiając się na jakości, autorytecie i użyteczności strony;
  9. November 2023 reviews update – dalsze zaostrzenie wymogów dla recenzji produktów, nagradzające te, które są szczegółowe, unikalne i oferują rzeczywistą wartość dla czytelników.

Podsumowanie

W ciągu ostatniego roku Google wprowadziło szereg aktualizacji algorytmu, mających na celu usprawnienie jakości wyników wyszukiwania i walkę z nieuczciwymi praktykami SEO. Centralnym punktem obostrzeń było promowanie treści autentycznych, które dostarczają realnej wartości użytkownikom, szczególnie w kontekście recenzji produktów i pomocnych informacji. Znaczenie miało również wzmocnienie kryteriów dotyczących jakości witryn, poprzez penalizowanie stron wykorzystujących spam i manipulacyjne techniki. Aby utrzymać i poprawić swoją pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, skup się na tworzeniu treści z myślą o potrzebach i zainteresowaniach użytkowników, jednocześnie przestrzegając najlepszych praktyk SEO i śledząc zmiany w algorytmach Google.

Nie wiesz, jak dostosowywać swoje działania marketingowe do zmieniających się algorytmów Google?

Skontaktuj się z nami i dowiedz się, jak możemy skutecznie poprowadzić działania SEO dla Twojej strony internetowej!

Najnowsze zmiany w algorytmie Google i ich wpływ na ranking Twojej strony – FAQ

Najczęstsze pytania dotyczące najnowszych zmian w algorytmie Google.

1. Jak często Google aktualizuje swój algorytm?

Google dokonuje drobnych aktualizacji algorytmu nawet 9 razy dziennie, a kluczowe zmiany (core updates) mają miejsce do kilkunastu razy rocznie.

2. Jakie są główne cele aktualizacji algorytmu Google w 2024 roku?

Główne cele to: poprawa jakości wyników wyszukiwania, eliminacja spamu, lepsze rozpoznawanie wiarygodnych informacji, zwiększenie różnorodności witryn i ułatwienie dostępu do informacji.

3. Jakie działania można podjąć, aby zachować pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania po aktualizacjach algorytmu?

Kluczowe jest zapewnienie unikalnych, wnikliwych i dobrze napisanych materiałów (ale nie przez AI), utrzymanie struktury witryny przyjaznej dla użytkownika i crawlerów Google oraz śledzenie i dostosowywanie się do zmian w algorytmach.

4. Jakie znaczenie mają recenzje produktów po aktualizacjach algorytmu w 2023 roku?

Na większym znaczeniu zyskały recenzje produktów, zwłaszcza te, które zapewniają szczegółowe analizy i osobiste doświadczenia, co ma na celu poprawę jakości i użyteczności recenzji w wynikach wyszukiwania.


Interesują Cię skuteczne działania SEO?

Porozmawiajmy o strategii marketingowej dla Twojej strony internetowej!


Zobacz również.

7 kluczowych elementów skutecznej strony produktu w sklepie internetowym

Dowiedz się, jak stworzyć stronę produktu w e-commerce, która przyciąga, angażuje i konwertuje! 7 sprawdzonych elementów.

Sprawdź to

Jakie są najważniejsze elementy strony głównej?

Z jakich elementów powinna składać się strona główna, by przykuć uwagę klienta i zapewnić wzrost widoczności? Sprawdź!

Sprawdź to

Rola AI w nowoczesnym marketingu cyfrowym

Jaki udział w marketingu cyfrowym ma dzisiaj sztuczna inteligencja i jak wykorzystać ją na swoją korzyść? Poznaj szczegóły!

Sprawdź to