Jak projektowanie UX wpływa na skuteczność SEO Twojej strony?

Pozycjonowanie w 2024 roku nie opiera się wyłącznie o SEO (ang. Search Engine Optimization). Trendy z ostatnich lat skłaniają marketerów, aby stosowali oni techniki SXO (ang. Search Experience Optimization), uwzględniające SEO, ale także UX (ang. User Experience), jak i UI (ang. User Interface). Zatem, decydując się na projektowanie UX, obierasz najbardziej słuszną trajektorię prowadzenia swojego biznesu. Poprzez zwrócenie większości swojej uwagi na doświadczenia użytkowników, polepszasz jakość optymalizacji serwisu, a dodatkowo ułatwiasz klientom korzystanie z witryny. Wpływa to na wzrost pozycji w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania.

Projektowanie UX a SEO – 3 najważniejsze czynniki

Jakie są najważniejsze czynniki podczas projektowania UX pod SEO?

Ścieżka konwersji

Projektując stronę internetową zgodnie z zasadami UX, powinieneś zwrócić szczególną uwagę na dostosowanie ścieżki konwersji do wymagań swojej grupy docelowej. Im mniej skomplikowany proces zakupowy, tym większa szansa na dokonanie konwersji przez potencjalnego kupującego i uzyskanie niższego wskaźnika odrzuceń (tzw. bounce rate).

Zdj 1. Bezproblemowy proces zakupowy Sephora składający się z trzech prostych kroków.

Responsywność serwisu

Kolejnym etapem projektowania UX jest zadbanie o responsywność witryny. Jak podają badania serwisu Statista, użytkownicy mobilni stanowią 60% globalnej internetowej populacji. Jeżeli Twoja strona internetowa nie będzie przyjazna dla smartfonów oraz tabletów, klienci dokonają mniejszych zakupów lub nie zrobią tego w ogóle.

Certyfikat SSL

Ostatnim, jednak nie mniej ważnym rozwiązaniem, które musisz wdrożyć, aby Twoja witryna rankowała wysoko i wyróżniała się niskim bounce rate, jest certyfikat SSL (jeden z ponad 200 czynników rankingowych). Użytkownicy obecnie są bardzo świadomi, a co za tym idzie – coraz częściej weryfikują dostępność szyfrowania HTTPS.

firma pozycjonująca strony internetowe ux

Zdj 2. Informacja o poprawnie zaimplementowanym szyfrowaniu HTTPS.

Projektowanie UX strony internetowej – ile trwa i jaka jest cena za witrynę zgodną ze standardami SXO?

Projektowanie UX to proces wymagający zarówno kreatywności, jak i technicznej precyzji, skupiający się na zapewnieniu użytkownikowi intuicyjnej i satysfakcjonującej interakcji. Czas realizacji tego zadania może się znacznie różnić, zależnie od złożoności projektu, oscylując zwykle między kilkoma tygodniami a kilkoma miesiącami.

Cena za stronę internetową, która spełnia standardy SXO, jest równie zmienna i zależy od wielu czynników, w tym od zakresu prac, narzędzi użytych do analizy i testowania, a także od doświadczenia i ekspertyzy projektanta. Koszty zaczynają się zwykle od kilku tysięcy złotych netto.

Czy istnieją badania potwierdzające wpływ UX na SEO?

UX nie jest „sam w sobie” czynnikiem rankingowym. Ma on duży wpływ na SEO, dlatego, że niektóre z elementów wpływających na UX okazują się elementami rankingowymi, m.in.:

  • prędkość strony,
  • wysokiej jakości treści,
  • intuicyjna nawigacja witryny,
  • czas przebywania na stronie,
  • przyjazne adresy URL.

Każdy aspekt składający się na doświadczenia użytkowników (w tym nawet interaktywność serwisu czy też wskaźniki Core Web Vitals) może znacząco wpłynąć na postrzeganie strony przez wyszukiwarki. Im lepiej z punktu widzenia robotów Google wygląda Twój serwis, tym wyżej zarankuje. Składa się na to SEO, UX oraz UI.

Podsumowanie

Dobrze zaprojektowana strona, respektująca zasady SXO, łączy w sobie optymalizację pod wyszukiwarki z wysokiej jakości doświadczeniem użytkownika skutkując wyższymi pozycjami w organicznych wynikach wyszukiwania. Wiąże się to także z większym zaangażowaniem odbiorców i niższymi kwotami za kliknięcie reklam Google Ads (ze względu na wysoką jakość strony docelowej).

Skuteczna reklama to pierwszy krok do sukcesu w internecie!

Nie wiesz, jakie działania marketingowe będą dla Ciebie najbardziej skuteczne? Skontaktuj się z nami i porozmawiaj z naszym specjalistą, który zaproponuje Ci nowe i innowacyjne sposoby dotarcia do Twoich klientów!

Jak projektowanie UX wpływa na skuteczność SEO? – FAQ

Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat projektowania UX a SEO.

1. Dlaczego dobre UX jest ważne dla SEO?

Projektowanie UX ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach, ponieważ wyszukiwarki, szczególnie Google, przykładają dużą wagę do doświadczeń użytkowników. Strony o wysokiej użyteczności, zapewniające płynną i intuicyjną nawigację, zachęcają odwiedzających do spędzania czasu w witrynie (minimalizuje to wskaźnik odrzuceń). W efekcie są one lepiej oceniane przez algorytmy SEO, co prowadzi do wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.

2. W jaki sposób mobilna użyteczność wpływa na SEO?

Strony zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych, oferujące łatwą nawigację z dostosowanymi do mniejszych ekranów layoutami są lepiej oceniane przez wyszukiwarki. Dzięki temu możesz uzyskać wyższe pozycje w wynikach SERP (ang. Search Engine Results Page), a dodatkowo usatysfakcjonować użytkowników i zachęcić ich do ponownego odwiedzenia witryny.

3. Jak szybkość ładowania strony wpływa na UX i SEO?

Wyszukiwarki, analizując szybkość ładowania, traktują page speed jako wskaźnik jakości, przyznając wyższe pozycje witrynom, które ładują się błyskawicznie. Nie stanowi to jednak reguły i zależy od jakości optymalizacji pozostałych elementów serwisu).

4. Czy struktura strony internetowej ma znaczenie w SEO?

Struktura strony internetowej jest ważnym elementem zarówno dla UX, jak i SEO. Logiczna i intuicyjna struktura ułatwia użytkownikom nawigację i odnajdywanie poszukiwanych informacji, przekładając się na pozytywne doświadczenia. Warto również wspomnieć, iż klarowna hierarchia oraz łatwość nawigacji w przypadku wyszukiwarek usprawniają indeksowanie.


Chcesz, aby Twoja strona internetowa wpływała pozytywnie na doświadczenie użytkownika (UX)?

Skontaktuj się z nami i porozmawiaj z naszym specjalistą, który przedstawi ofertę specjalnie dla Ciebie.


Zobacz również.

7 kluczowych elementów skutecznej strony produktu w sklepie internetowym

Dowiedz się, jak stworzyć stronę produktu w e-commerce, która przyciąga, angażuje i konwertuje! 7 sprawdzonych elementów.

Sprawdź to

Jakie są najważniejsze elementy strony głównej?

Z jakich elementów powinna składać się strona główna, by przykuć uwagę klienta i zapewnić wzrost widoczności? Sprawdź!

Sprawdź to

Rola AI w nowoczesnym marketingu cyfrowym

Jaki udział w marketingu cyfrowym ma dzisiaj sztuczna inteligencja i jak wykorzystać ją na swoją korzyść? Poznaj szczegóły!

Sprawdź to