Pozycjonowanie w 2024 roku nie opiera się wyłącznie o SEO (ang. Search Engine Optimization). Trendy z ostatnich lat skłaniają marketerów, aby stosowali oni techniki SXO (ang. Search Experience Optimization), uwzględniające SEO, ale także UX (ang. User Experience), jak i UI (ang. User Interface). Zatem, decydując się na projektowanie UX, obierasz najbardziej słuszną trajektorię prowadzenia swojego biznesu. Poprzez zwrócenie większości swojej uwagi na doświadczenia użytkowników, polepszasz jakość optymalizacji serwisu, a dodatkowo ułatwiasz klientom korzystanie z witryny. Wpływa to na wzrost pozycji w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania.
Jakie są najważniejsze czynniki podczas projektowania UX pod SEO?
Projektując stronę internetową zgodnie z zasadami UX, powinieneś zwrócić szczególną uwagę na dostosowanie ścieżki konwersji do wymagań swojej grupy docelowej. Im mniej skomplikowany proces zakupowy, tym większa szansa na dokonanie konwersji przez potencjalnego kupującego i uzyskanie niższego wskaźnika odrzuceń (tzw. bounce rate).
Zdj 1. Bezproblemowy proces zakupowy Sephora składający się z trzech prostych kroków.
Kolejnym etapem projektowania UX jest zadbanie o responsywność witryny. Jak podają badania serwisu Statista, użytkownicy mobilni stanowią 60% globalnej internetowej populacji. Jeżeli Twoja strona internetowa nie będzie przyjazna dla smartfonów oraz tabletów, klienci dokonają mniejszych zakupów lub nie zrobią tego w ogóle.
Ostatnim, jednak nie mniej ważnym rozwiązaniem, które musisz wdrożyć, aby Twoja witryna rankowała wysoko i wyróżniała się niskim bounce rate, jest certyfikat SSL (jeden z ponad 200 czynników rankingowych). Użytkownicy obecnie są bardzo świadomi, a co za tym idzie – coraz częściej weryfikują dostępność szyfrowania HTTPS.
Zdj 2. Informacja o poprawnie zaimplementowanym szyfrowaniu HTTPS.
Projektowanie UX to proces wymagający zarówno kreatywności, jak i technicznej precyzji, skupiający się na zapewnieniu użytkownikowi intuicyjnej i satysfakcjonującej interakcji. Czas realizacji tego zadania może się znacznie różnić, zależnie od złożoności projektu, oscylując zwykle między kilkoma tygodniami a kilkoma miesiącami.
Cena za stronę internetową, która spełnia standardy SXO, jest równie zmienna i zależy od wielu czynników, w tym od zakresu prac, narzędzi użytych do analizy i testowania, a także od doświadczenia i ekspertyzy projektanta. Koszty zaczynają się zwykle od kilku tysięcy złotych netto.
UX nie jest „sam w sobie” czynnikiem rankingowym. Ma on duży wpływ na SEO, dlatego, że niektóre z elementów wpływających na UX okazują się elementami rankingowymi, m.in.:
Każdy aspekt składający się na doświadczenia użytkowników (w tym nawet interaktywność serwisu czy też wskaźniki Core Web Vitals) może znacząco wpłynąć na postrzeganie strony przez wyszukiwarki. Im lepiej z punktu widzenia robotów Google wygląda Twój serwis, tym wyżej zarankuje. Składa się na to SEO, UX oraz UI.
Dobrze zaprojektowana strona, respektująca zasady SXO, łączy w sobie optymalizację pod wyszukiwarki z wysokiej jakości doświadczeniem użytkownika skutkując wyższymi pozycjami w organicznych wynikach wyszukiwania. Wiąże się to także z większym zaangażowaniem odbiorców i niższymi kwotami za kliknięcie reklam Google Ads (ze względu na wysoką jakość strony docelowej).
Nie wiesz, jakie działania marketingowe będą dla Ciebie najbardziej skuteczne? Skontaktuj się z nami i porozmawiaj z naszym specjalistą, który zaproponuje Ci nowe i innowacyjne sposoby dotarcia do Twoich klientów!
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat projektowania UX a SEO.
Projektowanie UX ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach, ponieważ wyszukiwarki, szczególnie Google, przykładają dużą wagę do doświadczeń użytkowników. Strony o wysokiej użyteczności, zapewniające płynną i intuicyjną nawigację, zachęcają odwiedzających do spędzania czasu w witrynie (minimalizuje to wskaźnik odrzuceń). W efekcie są one lepiej oceniane przez algorytmy SEO, co prowadzi do wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Strony zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych, oferujące łatwą nawigację z dostosowanymi do mniejszych ekranów layoutami są lepiej oceniane przez wyszukiwarki. Dzięki temu możesz uzyskać wyższe pozycje w wynikach SERP (ang. Search Engine Results Page), a dodatkowo usatysfakcjonować użytkowników i zachęcić ich do ponownego odwiedzenia witryny.
Wyszukiwarki, analizując szybkość ładowania, traktują page speed jako wskaźnik jakości, przyznając wyższe pozycje witrynom, które ładują się błyskawicznie. Nie stanowi to jednak reguły i zależy od jakości optymalizacji pozostałych elementów serwisu).
Struktura strony internetowej jest ważnym elementem zarówno dla UX, jak i SEO. Logiczna i intuicyjna struktura ułatwia użytkownikom nawigację i odnajdywanie poszukiwanych informacji, przekładając się na pozytywne doświadczenia. Warto również wspomnieć, iż klarowna hierarchia oraz łatwość nawigacji w przypadku wyszukiwarek usprawniają indeksowanie.
Skontaktuj się z nami i porozmawiaj z naszym specjalistą, który przedstawi ofertę specjalnie dla Ciebie.
Dowiedz się, jak stworzyć stronę produktu w e-commerce, która przyciąga, angażuje i konwertuje! 7 sprawdzonych elementów.
Z jakich elementów powinna składać się strona główna, by przykuć uwagę klienta i zapewnić wzrost widoczności? Sprawdź!
Jaki udział w marketingu cyfrowym ma dzisiaj sztuczna inteligencja i jak wykorzystać ją na swoją korzyść? Poznaj szczegóły!