Jak dobierać słowa kluczowe, które odpowiadają potrzebom Twojej grupy docelowej?

Rozbudowa strony internetowej, choć pożądana w dzisiejszych czasach ze względu na dużą konkurencyjność w każdej branży, wymaga od nas uważnego podejścia do tematu słów kluczowych. W końcu to na podstawie tego, co w wyszukiwarce wpisują użytkownicy, istnieje szansa, że jako pierwsza pojawi się nasza strona. Jak zaprojektować frazy kluczowe, które dokładnie odwzorowują sposób, w jaki nasza grupa docelowa szuka informacji w sieci?

Zrozumienie i analiza grupy docelowej 

W zdecydowanej większości scenariuszy, tworzenie słów kluczowych od razu zaczyna się od uruchomienia jednego z popularnych narzędzi i doboru fraz proponowanych przez algorytm. I choć jest to jakiś sposób na zwiększenie widoczności naszej witryny, możemy uznać to rozwiązanie za dalece nieefektywne. Bo przecież naszym głównym celem jest dopasowanie całej witryny – treści, grafik, funkcjonalności do konkretnej grupy docelowej. Dlaczego więc nie mielibyśmy w taki sam sposób postępować ze słowami kluczowymi?

Optymalizacja strony pod SEO powinna zacząć się właśnie od poznania grupy docelowej – ich zwyczajów, schematu ścieżki zakupowej, uśrednionych godzin obecności w sieci i wielu innych. W tym celu warto poświęcić nieco więcej czasu na stworzenie modelowych person – klientów naszego sklepu i na ich podstawie dobrać słowa kluczowe, które prawdopodobnie będą wykorzystywane w wyszukiwarce. Inaczej projektować będziemy słowa kluczowe dla sklepu z akcesoriami do ogrodnictwa, inaczej z kolei produktów będą szukać klienci zainteresowani odżywkami białkowymi czy kosmetykami do brody. Głęboka analiza grupy docelowej da nam świetną bazę – nie tylko do zaprojektowania skutecznych keywordów, ale także do późniejszego optymalizowania strony za pomocą efektywnego content marketingu. 

Zdj 1. Przykładowa Buyer Persona. Źródło: własne

Podstawy i narzędzia do analizy słów kluczowych

Gdy poznaliśmy już grupę docelową naszego biznesu, czas na stworzenie szerokiej listy fraz kluczowych, które stanowić będą podstawę, na bazie której będziemy wyświetlani potencjalnym klientom w Google. Taka burza mózgów, organizowana w gronie kilku osób daje zazwyczaj lepsze efekty, niż samodzielna próba zaprojektowania wszystkich haseł. Następnie listę keywordów musimy zweryfikować pod kątem użyteczności i potencjału. Czego użyć do takiej analizy?

Najbardziej oczywiste narzędzie to Keyword Planner. Bezpłatne narzędzie od Google zapewnia możliwość szczegółowego przeanalizowania takich informacji jak trend, konkurencyjność frazy w wyszukiwarce lub miesięczną liczbę wyszukiwań. Na początek pracy z analizą słów kluczowych w zupełności wystarczy.

Jeśli do analizy słów kluczowych będziemy potrzebować nieco bardziej zaawansowanego narzędzia, warto rozważyć wykorzystanie oprogramowania Ahrefs lub Senuto, które dodatkowo przeanalizują szczegółową historię frazy, stopień wykorzystania słowa kluczowego przez konkurencję czy analizę potencjału. Wykorzystanie tych narzędzi to doskonały sposób na wypracowanie perfekcyjnych słów kluczowych dopasowanych do grupy docelowej. 

pozycjonowanie bielsko

Zdj 2. Przykład bazy słów kluczowych do słów „buty sportowe”. Źródło: app.senuto.com

Strategie różnicowania się poprzez unikalne słowa kluczowe

Gdy słowa kluczowe zostały zaprojektowane, czas na zaimplementowanie ich w różnych miejscach na stronie – we wpisach blogowych, na landing page czy przy opisach produktów. Zanim jednak do tego przejdziemy, warto zastanowić się nad błędami, które mogliśmy popełnić jeszcze na etapie tworzenia słów kluczowych. 

Przede wszystkim warto ograniczyć bazę ogólnych słów kluczowych, które wprawdzie są popularne, ale z drugiej strony wykorzystywane przez wiele innych stron internetowych. Takie frazy oczywiście są wartościowe i wspierają proces optymalizacji SEO, ale zdecydowanie nie powinny być naszym podstawowym narzędziem. Warto stosować strategie różnicowania się poprzez unikalne słowa kluczowe, uwzględniające między innymi:

To zwiększy potencjał naszej strony i pozwoli na znacznie łatwiejsze odnalezienie naszej witryny w gąszczu konkurencji. 

Nie tylko krótkie keywordy – znaczenie słów kluczowych długiego ogona

W projektowaniu fraz nieocenione są także nieco dłuższe keywordy, znane jako słowa kluczowe długiego ogona. To frazy, które zawierają w sobie znacznie więcej treści i są precyzyjnie dopasowane do możliwych treści wpisywanych do wyszukiwarki, co zapewnia idealne dopasowanie do potrzeb naszych potencjalnych klientów.

Przykładem frazy long tail może być „etui skórzane do telefonu iPhone 14 Plus” lub „wełniany krawat z nieregularnym wzorem”. Do takich fraz warto dodać jeszcze metodę pozycjonowania lokalnego, dzięki czemu mamy pewność, że w przypadku usług klient z okolicy na pewno trafi na stronę naszej firmy. Takie słowa kluczowe długiego ogona wprawdzie nie są tak efektywne i popularne jak ogólne, krótkie frazy, jednak zapewniają możliwość znacznie łatwiejszego wypozycjonowania i w długim okresie zapewnią optymalną skuteczność. 

Znaczenie ciągłego monitorowania i dostosowywania strategii słów kluczowych

Trendy w zakresie wyszukiwania produktów i usług ewoluują, podobnie zresztą jak język polski i sposób, w jaki użytkownicy wprowadzają swoje hasła w Google. Dlatego raz zaprojektowane słowa kluczowe prawdopodobnie nie będą w nieskończoność generować widoczności naszej strony.

Pozycjonowanie i optymalizacja SEO to, jak dobrze wiemy, proces ciągły, u podstaw którego stoi nieprzerwana analiza skuteczności naszej strategii, w tym także efektywności słów kluczowych. Te, które okazały się nieskuteczne, powinniśmy zmodyfikować. Warto również stale monitorować konkurencję i dostosowywać strategię budowania słów kluczowych w zależności od sezonowości, a także innych okoliczności, które mogą wpłynąć na popularność naszej oferty. Jeśli tak podejdziemy do stworzenia, przeanalizowania i monitorowania słów kluczowych, zyskamy duży potencjał do poprawy widoczności strony i zwiększenia generycznego ruchu, który jak dobrze wiemy, jest w dzisiejszych czasach nieoceniony.

Dowiedz się, jak pozycjonowanie wypromuje Twój biznes w sieci!

Umów się na bezpłatną rozmowę strategiczną ze specjalistami Wertui. Skontaktuj się z nami telefonicznie lub mailowo.

Jak dobierać słowa kluczowe, które odpowiadają potrzebom Twojej grupy docelowej? – FAQ

Najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat wyboru odpowiednich słów kluczowych dla swojej grupy docelowej.

1. Od czego rozpocząć projektowanie słów kluczowych?

Każda świadoma marka zdaje sobie sprawę, że słowa kluczowe powinny być ściśle związane z charakterem naszej grupy docelowej. Dlatego jeszcze przed przystąpieniem do pracy nad projektowaniem konkretnych fraz, warto dokładnie przeanalizować modelowych klientów i na tej podstawie stworzyć wstępną listę skutecznych fraz.

2. Dlaczego dobór słów kluczowych pod grupę docelową jest tak ważny?

Dobór odpowiednich słów kluczowych pod grupę docelową jest kluczowy, aby dopasować treści, grafiki i funkcjonalności witryny do konkretnych potrzeb i zachowań użytkowników. Pozwala to na skuteczniejsze dotarcie do potencjalnych klientów poprzez wyszukiwarki.

3. Gdzie sprawdzić skuteczność słów kluczowych?

Słowa kluczowe powinny być przeanalizowane pod kątem skuteczności, popularności, wykorzystania przez konkurencję i trudności. W tym celu warto posłużyć się jednym z dostępnych na rynku narzędzi SEO. Google Keyword Planner, Senuto, Ahrefs – to najpopularniejsze programy, które zapewnią skuteczność naszych fraz.

4. Czego unikać przy tworzeniu fraz kluczowych?

Podczas projektowania słów kluczowych, powinniśmy obrać strategię różnicowania się, poprzez pozycjonowanie lokalne i frazy long tail. Unikajmy popularnych ogólników, wybierajmy hasła umiarkowane pod względem popularności i nie bójmy się fraz informacyjnych.


Chcesz zwiększyć widoczność swojej strony w internecie?

Porozmawiaj z naszym specjalistą, który pomoże Ci w wyborze skutecznej strategii marketingowej!


Zobacz również.

7 kluczowych elementów skutecznej strony produktu w sklepie internetowym

Dowiedz się, jak stworzyć stronę produktu w e-commerce, która przyciąga, angażuje i konwertuje! 7 sprawdzonych elementów.

Sprawdź to

Jakie są najważniejsze elementy strony głównej?

Z jakich elementów powinna składać się strona główna, by przykuć uwagę klienta i zapewnić wzrost widoczności? Sprawdź!

Sprawdź to

Rola AI w nowoczesnym marketingu cyfrowym

Jaki udział w marketingu cyfrowym ma dzisiaj sztuczna inteligencja i jak wykorzystać ją na swoją korzyść? Poznaj szczegóły!

Sprawdź to