Wpływ urządzeń mobilnych na nasze życie jest bezdyskusyjny, co widać, chociażby w statystykach związanych z liczbą odwiedzanych stron właśnie za pomocą tych urządzeń. Google nie pozostaje obojętnym na ten trend i wprowadził sposób indeksowania stron internetowych uwzględniających jakość wersji mobilnych. Czym jest Mobile First Index i jaki ma wpływ na SEO naszej strony?
Każdy właściciel strony lub sklepu internetowego doskonale wie, jak wielkie znaczenie dla naszej pozycji w wyszukiwarce ma indeksowanie. Algorytmy Google nieustająco weryfikują zawartość naszej strony, jakość, unikatowość i kilkaset innych czynników, tworząc na tej podstawie ranking wyświetlania stron. Do tego już wszyscy się przyzwyczailiśmy i w taki sposób staramy się optymalizować nasze witryny, by roboty Google możliwie jak najwyżej wysunęły naszą witrynę.
Świat jednak nie stoi w miejscu, czego przykładem jest wprowadzenie indeksu mobilnego, który realizuje dokładnie to samo zadanie – analizuje stronę internetową, mając jednak na uwadze jedynie wersje mobilne witryn. Zmiana wdrożona w 2016 roku ewoluowała i finalnie w 2022 roku została na stale wdrożona w algorytmy skanujące Googla. Co to oznacza dla nas? Jeśli nasza strona nie jest responsywna na urządzenia mobilne, istnieje duże prawdopodobieństwo, że błyskawicznie będzie ona spadać w rankingach właśnie ze względu na brak dopasowania do trendów i potrzeb dzisiejszych użytkowników internetu, którzy z naszej witryny prawdopodobnie częściej będą korzystać na ekranie smartfona.
Jak rozpocząć pozycjonowanie stron Śląsk z wykorzystaniem Mobile First Index? Na samym początku warto przeanalizować obecny stan witryny pod kątem dostosowania do urządzeń mobilnych. Jeśli od samego początku współpracowaliśmy z profesjonalną agencją, możemy mieć pewność, że strona została stworzona z myślą o responsywności. Jeśli nie, konieczne będzie gruntowne przebudowanie witryny w obszarze technicznych aspektów.
W tworzeniu strony opartej na Mobile First Index niezwykle ważna jest szybkość ładowania strony i uwzględnienie bardzo czytelnych treści, które będą wygodne dla użytkowników smartfonów. Nie bez znaczenia są także multimedia, które nie tylko powinny być lekkie, ale także zapewniać odpowiednie dopasowanie rozmiaru do wielkości ekranu. Mobile First Index to także meta tagi i linki kanoniczne, które wskazują, że wersja mobilna naszej witryny ma pierwszeństwo – to pomoże w pozytywnej analizie naszej strony przez algorytmy.
W jaki sposób wdrożyć Mobile First Index na naszej stronie, by była ona wydajna zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych? Skupmy się na priorytetach, czyli tych użytkownikach, którzy na naszą stronę wejdą z poziomu smartfona. Jest ich zdecydowanie więcej, dlatego warto wykorzystać UX mobilny do przeprojektowania strony internetowej. UX dla urządzeń mobilnych to przede wszystkim minimalizm, dlatego w miarę możliwości nadajmy witrynie lekkości i prostoty, uwzględniając nawet metodologię Single Page Application.
Analiza strony internetowej pod kątem Mobile First Index może być wykonana z pomocą przydatnych narzędzi, takich jak PageSpeed Insights, Mobile-Friendly Test czy Mobile Usability Report. Wszystkie te programy pozwolą na analizę szybkości ładowania strony na smartfonach, weryfikację optymalizacji pod urządzenia mobilne i wychwycenie potencjalnych problemów związanych z responsywnością naszej strony.
Zdj 1. Wynik PageSpeed Insights dla przykładowej strony internetowej na telefonie komórkowym. Źródło: pagespeed.web.dev
Na samym końcu zastanówmy się – czy wdrożenie Mobile First Index ma jakikolwiek wpływ na pozycjonowanie naszej strony? Oczywiście, że tak! Każda profesjonalna agencja, której zadaniem jest optymalizacja strony pod SEO, bierze pod uwagę istotę urządzeń mobilnych i ich wagę w dzisiejszym ruchu internetowym.
Zasada jest prosta – strony zaprojektowane z wykorzystaniem Mobile First Index są przyjazne dla urządzeń mobilnych, co zostanie dokładnie przeanalizowane przez algorytmy Google, które na tej podstawie zadecydują o miejscu w rankingu wyszukiwarki. To natomiast bezpośrednio przełoży się na widoczność strony. Z całą odpowiedzialnością możemy stwierdzić, że nawet najlepiej wypozycjonowana strona bez responsywności na urządzenia mobilne nie będzie miała szans na utrzymanie się w perspektywie najbliższych lat – Mobile First Index jest w stanie to zmienić.
Skorzystaj z darmowego audytu strony internetowej i dowiedz się, jakie działania marketingowe będą skuteczne dla Twojej firmy.
Najczęściej zadawanie pytania odnośnie Mobile First Index.
Mobile First Index to metoda indeksowania stron internetowych z pierwszeństwem dla funkcjonalności przeznaczonych na urządzenia mobilne. To odpowiedź Google na rosnący udział użytkowników mobilnych, którzy z internetu korzystają jedynie z pomocą swojego telefonu. Dzięki zastosowaniu Mobile First Index nasza strona zostanie pozytywnie rozpatrzona przez roboty Google, co przełoży się na jej widoczność.
To jeden z najistotniejszych elementów projektowania strony internetowej, który ma wpływ na ogół SEO, a zatem również widoczność strony w rankingach Google. Strona bez wsparcia Mobile First Index nie ma szans na wysoką pozycję, co dotkliwie odczujemy w niskiej liczbie odwiedzających.
Projektując stronę z myślą o użytkownikach mobilnych, warto postawić na minimalizm i prostotę nawigacji. Witryna i wszystkie jej elementy powinny być lekkie i zorientowane na różne rozmiary ekranów urządzeń mobilnych. Nie zapominajmy także o wydajności strony, która najczęściej mierzona jest poprzez szybkość ładowania podstron.
Umów się na analizę Twojej strony!
Jak promować firmę z branży rolniczej w internecie? O czym należy pamiętać, aby zaistnieć w internecie w tym sektorze? Sprawdź!
Jak usprawnić lokalne promowanie przedsiębiorstwa w Internecie? Przeczytaj nasz artykuł i wypromuj swój biznes w okolicy!
Dobrze prosperująca strona internetowa nie zostanie taka w nieskończoność. Sprawdźmy, co dzisiaj jest na czasie w obszarze projektowania stron internetowych.